wtorek, 4 kwietnia 2017

Dlaczego koszulki damskie zapinane są po lewej stronie

Znalazłam coś ciekawego, czego nigdy wcześniej nie zauważyłam! Czy kiedykolwiek zdałyście sobie sprawę, że koszule męskie mają guziki po prawej stronie, ale koszulki damskie mają je po lewej stronie? Ja tego nie wiedziałam! Ale oczywiście, rzadko spoglądam na męskie koszule. I w tych kilku przypadkach kiedy założyłam koszulę mojego chłopaka, miałam na myśli inne rzeczy! Ale tak zauważyłam dopiero niedawno, i zaczęłam zastanawiać się, dlaczego tak jest. Najwyraźniej nikt nie wie tego na pewno, ale istnieje wiele teorii!
W epoce wiktoriańskiej kobiety, które mogły sobie pozwolić na eleganckie koszule i koszulki damskie, były ubierane przez służące – które były z reguły praworęczne, a mężczyźni ubierali się sami. W dziewiętnastym wieku guziki były zazwyczaj małe, dobrze wykonane i bardzo kosztowne. Więc jeśli nosiłeś koszulę z guzikami, prawdopodobnie byłaś damą – a dopiero później przemysł maszynowy pozwolił biedniejszym dziewczynom nosić ładne koszulki damskie. Ale ta teoria ma jedną wadę – dżentelmeni również mieli służących. Oczywiście, że nie nosili żabotów, ale także mieli sługę, aby pomogli im zapiąć się.
Co ciekawe, jest jeszcze jedna teoria – mężczyźni mieczem walczyli trzymając go w prawej dłoni, i wygodniej było dla nich rozpinać guziki za pomocą lewej ręki. Podczas gdy kobiety trzymały w dłoni niemowlęta i mogły użyć prawego ramienia, aby rozpiąć koszulki damskie, tak aby ich dziecko mogło się najeść.
Niektórzy ludzie twierdzą w końcu, że kobiety jeździły konno „bocznie”. Oznacza to, że w przeciwieństwie do mężczyzn siedziało bokiem na koniu. Ludzie w tych czasach nie doceniali tego wyglądu. Dlatego kobiety umieszczały guziki po lewej stronie. Mężczyźni jednak mogli sięgnąć po miecze, więc ich guziki były po prawej.
Ale tak naprawdę winna wszystkiemu jet masowa produkcja. Przed wynalazkiem maszyn, takich jak mechaniczne kresno ubrania były ręcznie robione; Dopiero w epoce wiktoriańskiej ludzie zdali sobie sprawę, że kobiety i męskie ubrania muszą odróżniać się od siebie. W Polsce jednak panowała bieda – i wiele fabryk odzieżowych nie przejmowało się różnicami, stąd też w PRL rzadko kiedy to było widoczne. Ale wielu twórców mody wciąż ma tendencję do odróżniania elit od zwykłych ludzi...

1 komentarz:

  1. Zauważyłam to już kiedyś, że u mężczyzn i u kobiet guziki są po różnych stronach ale nigdy nie zagłębiałam się w to bardziej.

    OdpowiedzUsuń